|
Autor |
Správa |
< Racing ~ Techniky sportovej jazdy |
morloq |
Zaslal: 15.07.2008, 10:38 |
|
|
Založený: 12 december 2006
Príspevky: 1651
Bydlisko: Bratislava
2008 Honda Civic |
babo mal myslim dobry napad zaradit sem temu, ktorej ucelom by bolo zhromazdovat prakticke aj teoreticke informacie o tom ako sa jazdi, ako sa ma jazdit, ako jazdite vy, ci ako trenujete - verim, ze pretekarom ale aj beznym vodicom budu rady a skusenosti uzitocne.
Rozvirim hladinu 1x - s babom sme sa poslednu sobotu na PK Babe nevedeli dohodnut o medziplynoch pri podradovani do zakruty. Spomenul som mu, ze som videl videa z Japan okruhovych trenigov kde sikmaci vymackavali spojku pri medziplyne 2x, standardne som vzdy videl iba 1x. Babo tvrdi, ze existuje pojem double clutching a spojka by sa mala naozaj stlacat 2x.
Tak co vy na to? |
_________________ Mas uz podznacky a nalepky HC?
ZAPOJ SA! |
|
Návrat hore |
|
matulo |
Zaslal: 15.07.2008, 11:43 |
|
|
HC Team
Založený: 10 február 2007
Príspevky: 3168
Bydlisko: BA
2009 Honda Civic |
ano, mala by sa... je to spociatku dost tazke, par krat som skoro okusal volant, ale da sa to naucit...
dost narocne je sucasne podradovanie a brzdenie... v zavislosti na rozlozeni pedalov a fyzickych dispoziciach vodica sa to da robit tak ako to robia sikmaci (technoka sa vola heel-toe), alebo tak ako ti pride, proste brnkat do pedalov spickou nohy (na moju sneznicu je toto v pohode, a je to jednoduchsie)... |
_________________
Nezabudni si prečítať pravidlá používania tohto fóra!
Inzercia, Predbehneme Bratislavu? |
|
Návrat hore |
|
James |
Zaslal: 15.07.2008, 11:52 |
|
|
Založený: 13 január 2008
Príspevky: 1596
Bydlisko: Bratislava
|
fain, takze mala by sa... a na co to je dobre? Skuste odpovedat bez "asi" a "mozno" ... |
|
|
Návrat hore |
|
morloq |
Zaslal: 15.07.2008, 12:18 |
|
|
Založený: 12 december 2006
Príspevky: 1651
Bydlisko: Bratislava
2008 Honda Civic |
James napísal: fain, takze mala by sa... a na co to je dobre? Skuste odpovedat bez "asi" a "mozno" ...
to ano, bude fajn tu mat konkretne info, ale ako som pisal vyssie aj tipy z praxe su vitane, takze aj matulov prispevok je k veci.
No ja osobne som bol z toho prekvapeny a predstava 2x kopat do spojky pri jednom podradeni je desiva - viem dat medziplyn patou pri sucasnom brzdeni - pedale su dobre rozlozene a na pocit to vyzera, ze to staci. Niekedy sa mi podari trafit otacky tak, ze auto po podradeni hned vyraza dopredu, ale pomaham tym aj motoru, spojke alebo ho este viac trapim? V jednej instruktaznej knihe od Klausa Buhlmana sa o "double clutching-u" nepise nic a to popisuje techniku rallye jazdy. nebude to len nejaka sikmooka specialitka na okruh?
babo hod sem tu tvoju teoriu ź mechanickeho hladiska |
_________________ Mas uz podznacky a nalepky HC?
ZAPOJ SA! |
|
Návrat hore |
|
babo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:27 |
|
|
Založený: 26 apríl 2007
Príspevky: 1096
Bydlisko: Bratislava
2006 Honda Accord |
No tak o tomto sa vyjadrit menej ako na 10 odstavocov fakt nebudem vediet
Uz som to s chalosmi na nejakom fore aj rozoberal, ale uz si nepamatam kde. Ucebnica hovori o podradeni medziplynom (inak hlavne motorkari na superbike radia mediplyn aj pri preradeni smerom hore, ale ono je to skor polplyn... proste tam je zotrvak tak maly, ze by strasne klesli otacky) asi takto.
Najprv ako sa to robi, neskor na co je to dobre. Ucebnica hovori, ze pri podradeni, napriklad z 5-ky na 3-ku. Ideme 80 na 5-ke a ja viem, ze na 5-ke mi auto toci asi 2300rpm, na 3-ke pri 80m/h bude tocit asi 3700rpm. Ked nechcem trapit synchrony a klukovy hriadel v motore
1. stlaci sa spojka (prvykrat)
2. vyradi sa 5-ka na neutral
3. spojka sa pusti
4. roztoci sa plynom motor, aby stupli otacky priblizne na 3800rpm
5. sltaci sa spojka (druhykrat)
6. zaradim trojku (medzi casom mi otacky zase klesaju a ked som rychly, klesnu na tych 3700, co presne sedi)
7. pustim spojku
a sa to podari, nedojde ku klasickej rane, ale krasne sa podradi. Zrejme sme podradovali, lebo chceme predbehnut nejake auto, takze stlacime plyn a frcime do v-tecu, alebo najlepsie pod obmedzovac
Potom na co je to dobre.
Pri beznom aute sa smerom nahor radi dobre. Mame 4000rpm a ideme 85 neponahalme sa, chceme preradit z 3-ky na 4-ku. Vieme, ze na 4-ke pri 85 nam bude tocit 3000. Stlacime spojku, hriadel z motora sa oddeli od vstupneho hriadela do prevodovky, tym motor zacne stracat otacky, cize klesaju. My preradime pakou z 3 na 4 a kym pustim spojku, motoru uz klesnu otacky na 3000rpm, co je akurat a pri pradeni vobec nepotrebujeme synchrony a vsetko je krasne plynule.
Pri podradeni je to napak. Ked ieme na 4-ke 85 a mame 3000, tak pri podradeni na 3-ku musia otacky motora vystupat na 4000rpm. Tu uz musia pracovat synchrony, lebo pri stlaceni spojky nam otacky z 3000 klesnu este viacej (povedzme na 2800) a ked sa podradi a pusti spojka, tak synchrony musia roztocit primarny hriadel na prevodovke, ktory uz je cez spojku spojeny aj s motorom a musi sa vlastne roztocit viacej ako klukovka a to sa najviac prejavuje ako take vyrazne trhnutie. Obist sa to da prave medziplynom
Dalsia vec, ale to skor pri zvodnych autach, to vyrovnanie otacio medzi kolami a motorm sposobi aj zablokovanie kol na hnanej naprave, ci auto ide do smyku. To ste mali moznost prave sledovat vo formule1. Minuly rok boli povolene autoaticke medziplyny pri podradeni (samozrejem na sekvencnej to robi system sam elektricky), teraz je to uz zakazane piloti pri prudckych podradeniach musia davat vacsi pozor. |
Naposledy upravil babo dňa 15.07.2008, 12:46, celkom upravené 1 krát. |
|
Návrat hore |
|
matulo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:30 |
|
|
HC Team
Založený: 10 február 2007
Príspevky: 3168
Bydlisko: BA
2009 Honda Civic |
asi a mala by sa - je to na volbe vodica + moznostiach auta...
zaklad o double clutchingu - clanok na wikipedii
komu by sa nechcelo citat, kratky popis vyznamu na porovnani...
1. podradenie bez medziplynu - zmacknes spojku, narves rychlost (ak ti synchrony dovolia), pustis spojku a dostanes kopanec pri tom, ako sa snazis roztocit motor...
2. podradenie s medziplynom a jednym vymacknutim spojky - zmacknes spojku, narves rychlost (ak ti synchrony dovolia), pridas plyn, pustis spojku a ides dalej... kedze je zmacknuta spojka, je jedno ci pridas plyn pred alebo po zaradeni, do prevodovky sa otacky motoru nedostanu... vyhody - motor ani ty nedostavate kopance, vykon je k dispozicii rychlejsie... nevyhody - trochu trpi spojka...
aby sa odstranili problemy so synchronizaciou prevodovky, je tu moznost
3. podradenie s medziplynom a dvoma vymacknutiami spojky - zmacknes spojku, vyradis rychlost a pridas plyn, pustis spojku (v tomto okamihu sa otacky motora prenesu do prevodovky), zmacknes spojku, zaradis rychlost, pustis spojku... k vykodam sposobu 2 sa ti pridava aj to, ze ulahcujes pracu synchronom, pretozene nemusia vyrovnavat taky rozdiel v otackach... k nevyhodam trochu vyssie opotrebenie spojky...
inu po par tyzdnoch treningu ti to uz ani nepride... pri beznom jazdeni pouzivam double-clutch pri podradovani do 2 (na starych crepoch predsa len 2 nie je tak dobre synchronizovana) a niekedy jednoduchy medziplyn pri podradovani do 3 a 4 (niekedy aj nie)... pri ostrej jazde double clutch vzdy, podradit sa tak da aj do 1. |
_________________
Nezabudni si prečítať pravidlá používania tohto fóra!
Inzercia, Predbehneme Bratislavu? |
|
Návrat hore |
|
morloq |
Zaslal: 15.07.2008, 12:32 |
|
|
Založený: 12 december 2006
Príspevky: 1651
Bydlisko: Bratislava
2008 Honda Civic |
to babo: no vidis a toto sa mi niekedy podari, bez toho trhnutia aj s jednym stlacenim spojky - roztocit motor sa predsa da aj ked je spojka vymacknuta, nemusi byt neutral a spojka pustena, nie? Co je teda pointa?
Roztocit motor na take otacky, aby sa v nich nizsi prevodovy stupen nasiel a hned zacal tahat bez neprijemneho "spatneho cuknutia" motora. |
_________________ Mas uz podznacky a nalepky HC?
ZAPOJ SA! |
|
Návrat hore |
|
matulo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:34 |
|
|
HC Team
Založený: 10 február 2007
Príspevky: 3168
Bydlisko: BA
2009 Honda Civic |
morloq napísal: to babo: no vidis a toto sa mi niekedy podari, bez toho trhnutia aj s jednym stlacenim spojky - roztocit motor sa predsa da aj ked je spojka vymacknuta, nemusi byt neutral a spojka pustena, nie? Co je teda pointa?
Roztocit motor na take otacky, aby sa v nich nizsi prevodovy stupen nasiel a hned zacal tahat bez neprijemneho "spatneho cuknutia" motora.
daj si refresh a precitaj si moj prispevok... |
_________________
Nezabudni si prečítať pravidlá používania tohto fóra!
Inzercia, Predbehneme Bratislavu? |
|
Návrat hore |
|
morloq |
Zaslal: 15.07.2008, 12:35 |
|
|
Založený: 12 december 2006
Príspevky: 1651
Bydlisko: Bratislava
2008 Honda Civic |
matulo napísal: asi a mala by sa - je to na volbe vodica + moznostiach auta...
zaklad o double clutchingu - clanok na wikipedii
komu by sa nechcelo citat, kratky popis vyznamu na porovnani...
1. podradenie bez medziplynu - zmacknes spojku, narves rychlost (ak ti synchrony dovolia), pustis spojku a dostanes kopanec pri tom, ako sa snazis roztocit motor...
2. podradenie s medziplynom a jednym vymacknutim spojky - zmacknes spojku, narves rychlost (ak ti synchrony dovolia), pridas plyn, pustis spojku a ides dalej... kedze je zmacknuta spojka, je jedno ci pridas plyn pred alebo po zaradeni, do prevodovky sa otacky motoru nedostanu... vyhody - motor ani ty nedostavate kopance, vykon je k dispozicii rychlejsie... nevyhody - trochu trpi spojka...
aby sa odstranili problemy so synchronizaciou prevodovky, je tu moznost
3. podradenie s medziplynom a dvoma vymacknutiami spojky - zmacknes spojku, vyradis rychlost a pridas plyn, pustis spojku (v tomto okamihu sa otacky motora prenesu do prevodovky), zmacknes spojku, zaradis rychlost, pustis spojku... k vykodam sposobu 2 sa ti pridava aj to, ze ulahcujes pracu synchronom, pretozene nemusia vyrovnavat taky rozdiel v otackach... k nevyhodam trochu vyssie opotrebenie spojky...
inu po par tyzdnoch treningu ti to uz ani nepride... pri beznom jazdeni pouzivam double-clutch pri podradovani do 2 (na starych crepoch predsa len 2 nie je tak dobre synchronizovana) a niekedy jednoduchy medziplyn pri podradovani do 3 a 4 (niekedy aj nie)... pri ostrej jazde double clutch vzdy, podradit sa tak da aj do 1.
tak teraz tomu zacinam rozumiet...pri double musis vsak byt hodne rychly |
_________________ Mas uz podznacky a nalepky HC?
ZAPOJ SA! |
|
Návrat hore |
|
nota11 |
Zaslal: 15.07.2008, 12:36 |
|
|
Založený: 28 december 2006
Príspevky: 1027
Bydlisko: Dolný Kubín
2001 Honda Accord |
Jasne pri medziplyne treba spojku vytlacit 2x. V podstate prvy krat sa stlaci spojka a da sa rychlost do neutralu, vtedy sa tukne do plynu a nasledne nato sa stlaca spojka druhy krat a zaradi sa rychlast. Aspon dufam ze to pisem dobre. Takto nijako sa hram na zavodnika pri jazde hore kopcom ked podradujem
Ale myslim ze podradovat s medziplynom a zaroven aj brzdit uz treba viac trenovat a mat asi aj trocha prisposobene pedale.
Jo a vsimnite si v akych "cvickach" vecsinou ti japoncikovia na tych videach jazdia |
_________________ CIVIC MA9 D15Z3 EX
ACCORD CL9 K24A3 EX
ACCORD CH7 F20B6
KAMIKAZE FAHRER
- AHcTT- |
|
Návrat hore |
|
nota11 |
Zaslal: 15.07.2008, 12:38 |
|
|
Založený: 28 december 2006
Príspevky: 1027
Bydlisko: Dolný Kubín
2001 Honda Accord |
kua ste nijaky rychli ale pozeram ze to asi s tym medziplynom robim spravne |
_________________ CIVIC MA9 D15Z3 EX
ACCORD CL9 K24A3 EX
ACCORD CH7 F20B6
KAMIKAZE FAHRER
- AHcTT- |
|
Návrat hore |
|
morloq |
Zaslal: 15.07.2008, 12:41 |
|
|
Založený: 12 december 2006
Príspevky: 1651
Bydlisko: Bratislava
2008 Honda Civic |
nota11 napísal: kua ste nijaky rychli ale pozeram ze to asi s tym medziplynom robim spravne
Nonono!!
http://forum.hondaclub.sk/viewtopic.php?t=1823
JE ZÁKAZANE
Upravovanie príspevkov:
- pokial bol obsah editovany administratorom alebo moderatorom = BAN!
- odosielania dvoch príspevkov (napr. doplnujucich) v krátkom časovom intervale (4hod) za sebou – je nutne pouzit button "Uprav"! |
_________________ Mas uz podznacky a nalepky HC?
ZAPOJ SA! |
|
Návrat hore |
|
matulo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:43 |
|
|
HC Team
Založený: 10 február 2007
Príspevky: 3168
Bydlisko: BA
2009 Honda Civic |
morloq napísal: tak teraz tomu zacinam rozumiet...pri double musis vsak byt hodne rychly
jj, to veru musis... netrufam si povedat ze to robim dokonale, predsa len, som samouk, ale myslim ze double clutch mi uz celkom ide, robim to intuitivne... a na rychlosti podradenia to ani velmi nevidiet, kukni napr. videa z baby, co som jazdil Evom... |
_________________
Nezabudni si prečítať pravidlá používania tohto fóra!
Inzercia, Predbehneme Bratislavu? |
|
Návrat hore |
|
babo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:43 |
|
|
Založený: 26 apríl 2007
Príspevky: 1096
Bydlisko: Bratislava
2006 Honda Accord |
//edit - aha, pouzivam UPRAV |
|
|
Návrat hore |
|
babo |
Zaslal: 15.07.2008, 12:52 |
|
|
Založený: 26 apríl 2007
Príspevky: 1096
Bydlisko: Bratislava
2006 Honda Accord |
matulo napísal: morloq napísal: tak teraz tomu zacinam rozumiet...pri double musis vsak byt hodne rychly
jj, to veru musis... netrufam si povedat ze to robim dokonale, predsa len, som samouk, ale myslim ze double clutch mi uz celkom ide, robim to intuitivne... a na rychlosti podradenia to ani velmi nevidiet, kukni napr. videa z baby, co som jazdil Evom...
presne, matulo to dober napisal. Tak ako to robis Ty, tak roztocis motor, ale netocis primarny hriadel prevodovky, ktory zacina od spojky. Ked pustis spojku, musi sa vyrovnat len ten priamrny hriadel, ale ten pekne sucha spojku a synchrony pracuju tiez v prevodovke, ale zas menej, ako keby museli roztocit aj motor.
Co som sa bavil este s pretekarom, tak hovori, ze na keramickej spojke sa niekedy naozaj stlaca len raz spojkovy pedal (lebo to znesie), ale skor je to tak, ze sikmaci na videu su strasne rychli a hlavne hybu spojovym pedalom len tesne okolo pozicie, kedy zabera a kedy nezabera, takze proste spojkovy pedal nebeha hore dole op celej drahe a nie je to az tak vidno... |
|
|
Návrat hore |
|
|
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
|
Nemôžete pridávať nové témy do tohto fóra. Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre. Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre. Nemôžete hlasovať v tomto fóre.
|
|
|